Regnet öste ned vid lunchen som serverades av Naturbruksgymansiet i Kalix. Foto: Johan Hägglund
fredag 13 september kl 11:20

Blöt prova-på-jakt efter hare i Siknäs

Onsdag 11 september bjöd Jägareförbundet Kalix tillsammans med Norrbottens läns Stövarklubb och Norrbottens Beagleklubb in till prova-på-jakt med drivande hund.

Årets jakt arrangerades i samarbete med Siknäs VVO som stod som markvärd.

Tidigt på morgonen samlades ett gäng förväntansfulla ungdomar och nya jägare vid elden för genomgång av dagen. Jakten bedrevs med två beaglar och två stövare och deltagarna delades upp i grupper tillsammans med en hundförare och tilldelades därefter områden innan själva jakten kunde börja. Efter någon timme togs den första haren upp och det dröjde inte länge innan hare nummer två kom upp på benen och drevskallen hördes tydligt på olika delar i skogen.

Trots tilltagande regn så hölls drevet igång men denna dag var det hararna som drog längsta strået och överlistade passkyttarna. Efter några timmar kunde grupperna återsamlas och möttes då av en mycket god lunch som Naturbruksgymnasiet i Kalix hade ordnat.

Arrangörerna vill rikta ett stort tack till Siknäs VVO, Norrbottens läns Stövarklubb, Norrbottens Beagleklubb och Naturbruksgymnasiet i Kalix.

Det finns fortfarande platser kvar till de övriga prova-på-jakter i länet så klicka in dig länken https://jagareforbundetnorrbotten.se/aktuellt/2024/07/utbildningsjakter-hosten-2024 för att läsa mer om hur du anmäler dig.

Senast uppdaterad den 13 sep